Shell & VVN Verkeerspleinen

Terug

Briefing

Vind een domein waarbinnen diverse activiteiten voor het social investment programma de komende jaren kunnen vallen.

Oplossing

Het domein is verkeersveiligheid geworden. Het programma dat hieruit voortvloeit is het Mobiele Verkeersplein. Het Mobiele Verkeersplein is een gezamenlijk initiatief van Shell & Veilig Verkeer Nederland (VVN) voor basisscholen. Het maakt kinderen in een veilige omgeving vertrouwd met verkeerssituaties en regels in het verkeer. Hiermee proberen beide partijen deverkeersveiligheid van kinderen van de basisschool in de groepen vier tot en met zes te vergroten. Het Mobiele Verkeersplein komt naar verschillende locaties in steden en dorpen door heel Nederland.

Klant
Case
Shell & VVN Verkeerspleinen
Categorie
Advertising, Digital, Events, Sponsoring

Wij gaan weer naar school

Om aandacht te genereren voor het tweede jaar van het Mobiele Verkeersplein voerde BrandBase een PR stunt uit, die inhaakte op de ‘Wij gaan weer naar school’ campagne van VVN. We vroegen kinderen om zelf actie te voeren voor hun verkeersveiligheid. Gewapend met schoolborden op wielen, trossen ballonnen en bumperstickers stapten zij op de automobilisten op het Shell Station af en vroegen hen extra op te letten in het verkeer nu zij weer naar school gaan. Dit leverde veel positieve reacties op van de automobilisten en passanten. De actie werd landelijk opgepikt door de media.

Helm op je hoofd

Met de campagne ‘Helm op je Hoofd’ werd aandacht gevraagd voor het dragen van een fietshelm door kinderen. Acht basisscholen uit 4 steden deden met kinderen uit groep 3 en 4 mee aan het onderzoek. De vraag: ‘Als kinderen het nut van een fietshelm goed snappen en het geen ‘suf ding’ vinden, zouden ze dan uit eigen beweging een fietshelm dragen?’ De campagne begint met een interactieve workshop waarbij de kinderen een helm cadeau krijgen en deze met stickers mogen versieren. Hierbij wordt het imago verbeterd en het belang van het dragen van de helm benadrukt.

De Fietscheck

 

Een andere activatie was De Fietscheck. We checkten gratis de fietsen van kinderen én van hun ouders. Op opvallende Fietscheck-plekken keken lokale fietsenmakers de fiets grondig na, voerden kleine reparaties uit en brachten reflectoren aan. De actie kreeg veel lokale en landelijke aandacht in de media. Eberhard van der Laan, burgemeester van Amsterdam: “Deze campagne laat zien hoe het bedrijfsleven zijn bijdrage kan leveren aan het vergroten van verkeersveiligheid, iets wat wij van harte toejuichen.”

Verkeersplein song

 

Om op een voor kinderen aantrekkelijke manier de kennis over verkeersregels over te brengen bedachten, schreven en produceerden we het Nederlandse hiphopnummer De Baas – featuring Monsif. Het uitbrengen van de single en videoclip ‘De Baas’ betrekt kinderen op een speelse manier bij verkeersveiligheid. Het hiphopnummer bevat een serieuze boodschap en legt kinderen uit wat je wél en wat je niet moet doen in het verkeer. Muziek slaat goed aan bij de doelgroep. Als ze meezingen, leren ze meteen de verkeersregels uit het hoofd. Want als kinderen de verkeersregels beter kennen, zijn ze baas in het verkeer. De Baas is te downloaden via iTunes en te zien op YouTube.

Buitengewone Gemeenteraad

 

Het feestelijke moment van de 60.000ste deelnemer wordt in Haarlem samen met leerlingen van de basisschool de Zonnewijzer gevierd. Zij zijn voor één dag de baas van het verkeer in Haarlem. Tegenover het gemeentehuis, midden op de Grote Markt, debatteren ze ter plekke in een ‘Buitengewone Gemeenteraadsvergadering’ met de gemeente over verkeersveiligheid in Haarlem en krijgen ze een stem in het beleid. Daarna doorlopen de kinderen het parcours met verkeersborden, skelters, fietsjes, zebrapaden en verkeerslichten.

Verkeersplein Virtual Reality Game

 

Fietsen zonder fietsverlichting is levensgevaarlijk! Je beseft pas goed hoe slecht zichtbaar fietsers zonder fietsverlichting zijn als je zelf achter het stuur zit. Helaas kun je pas echt achter het stuur plaatsnemen als je 18 jaar of ouder bent. Daarom ontwikkelde BrandBase de Verkeerplein Virtual Reality Game waarin kinderen zelf konden ervaren hoe slecht zichtbaar fietsers zonder verlichting zijn. Het PR-moment vond plaats bij een speciaal-aangekleed Shell station. Onder begeleiding van agent Joss en in aanwezigheid van landelijke pers, namen de kinderen plaats in een echte auto en konden ze met eigen ogen zien hoe moeilijk het is om onverlichte fietsers te herkennen in het donker.

Resultaten

Deelnemende basisscholen
562
Kinderen onderwezen
50.000+