ANWB Lichtbrigade

Terug

Briefing

ANWB voert een algemene verkeersveiligheid campagne met als doel in 2020+ het aantal verkeersslachtoffers met 50% terug te dringen. Onderdeel van deze campagne is fietsverlichting. Fietsers zonder goede fietsverlichting zijn een kwetsbare groep in het verkeer. 38% van de fietsers heeft zelfs geen of onvolledige fietsverlichting. Aan BrandBase de vraag een activatiecampagne te bedenken en te ontwikkelen om de noodzaak van goede fietsverlichting landelijk onder de aandacht te brengen.

Oplossing

De hoofdrol en tevens het thema van de champagne: de ‘ANWB Lichtbrigade’. De Lichtbrigade in hun brigadeauto, uitgerust met spotlight op het dak, zette niet verlichte fietsers in de spotlight. Als slotevent de ANWB Fietscinema. Een drive in bioscoop voor fietsers waar men alleen naar binnen kwam met goed functionerende fietsverlichting.

De ANWB Lichtbrigade blijkt een dankbare advertisingproperty. Alle activiteiten van de ANWB, met betrekking tot fietsverlichting, werden onder de vlag van de ANWB Lichtbrigade uitgevoerd. Alle activiteiten van de Lichtbrigade zijn zowel lokaal als landelijk goed opgepakt door de pers. Zo werd de Fietscinema vermeld op NU.nl, AD.nl, Lindanieuws.nl. Ook de kranten besteedden ruimschoots aandacht. Een pagina met grote foto was terug te vinden in Het Parool, Metro en het Noord-Hollandsdagblad.

Klant
Case
ANWB Lichtbrigade
Categorie
Events

Als slot event van de campagne organiseerde het bureau, uit naam van de Lichtbrigade, de ANWB Fietscinema. Een drive in bioscoop voor fietsers waar men alleen naar binnen kwam met goed functionerende fietsverlichting.

Naast de activaties en het event werd de boodschap #lichtaan gecommuniceerd middels online content. Ook in deze content stond de Lichtbrigade centraal. Met een filmische trailer werd de Lichtbrigade geïntroduceerd en met korte filmpjes van de activatie zag je de Lichtbrigade in actie.

Resultaten

Online
Vermeldingen in toonaangevende websites
3
Full-page berichtgeving
In nationale en regionale kranten
3