44ste ABN AMRO World Tennis Tournament

Terug

Briefing

Ook dit jaar was ABN AMRO weer de hoofdsponsor van het World Tennis Tournament in Rotterdam. De opdracht: maak het sponsorthema ‘Partner van de Toekomst tastbaar in de aanloop naar en tijdens dit sportevenement. De doelgroep: sportliefhebbers in het algemeen en tennisliefhebbers in het bijzonder.

Case
44ste ABN AMRO World Tennis Tournament
Categorie
Digital, Events, Sponsoring

Oplossing

In navolging van afgelopen jaar hebben we ervoor gekozen om de tennistalenten van de toekomst – de ballenkinderen – een hoofdrol te geven.

Op de kantoren van ABN AMRO, in Ahoy en op diverse locaties in Nederland stond onze ‘World Tennis Tournament Game Wall: door tennisballen richting de helden van het toernooi te gooien, maakten de deelnemers kans op vipkaarten voor de finale. Met de online film ‘Road to the final’ vroegen we aandacht voor de ballenkinderen. Deze film was compleet gefilmd vanuit het perspectief van een ballenjongen. Vanaf het moment dat hij wakker werd, tijdens de training, tot het moment dat hij het Centre Court van Ahoy opliep.

 

Tijdens de finale van het ABN AMRO World Tennis Tournament droegen de ballenkinderen een GoPro-camera. De streams werden in real time geschakeld vanuit een mobiele editstudio. Hun spectaculaire beelden werden live uitgezonden via Facebook en brachten tennisliefhebbers dichterbij dan ooit bij hun helden. Hiermee vervulde FB Live de ultieme second-screenfunctiesecond screen functie: meekijken vanuit een ongebruikelijk perspectief tijdens een sportevenement van wereldformaat.

Resultaten

De online film ‘Road to the final’ is bijna 1,3 miljoen keer bekeken op YouTube en Facebook. In deze film werd de livestream tijdens de finale aangekondigd.

De livestream was een succes. Met een bereik van 75.000+ personen, zijn er ruim 18.000 views gehaald. Deze tennisliefhebbers bekeken tijdens de finale onze stream als second screen. Met ruim achthonderd reacties, opmerkingen en shares bleek dat de kijkers zeer betrokken waren. En er was een grote bijvangst: de NOS, die de finale wereldwijd verzorgde, besloot onze beelden te verwerken in hun verslag.

Op het moment dat de televisie-uitzending stopte, bleef onze stream live, waardoor de kijkers zelfs de prijsuitreiking door de ogen van de ballenkinderen konden volgen.

De bijzondere aanpak bleef niet onopgemerkt. Voor de finale werd er in de pers, in blogs en op social media veel aandacht aan de livestream besteed. Ook na de wedstrijd werd er nog flink nagepraat over de spectaculaire beelden van de ballenkinderen.